Radna dzielnicy Mokotów Melania Łuczak oraz przewodniczący Komisji Transportu i Infrastruktury Marcin Chlewicki ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze przedstawili na zorganizowanej wideokonferencji propozycje usprawnienia rządowych nakazów bezpieczeństwa dotyczących zwalczania rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
Melania Łuczak zwróciła uwagę na stołeczne chodniki, które często zastawione są zaparkowanymi samochodami, co utrudnia pieszym zachowanie wymaganej bezpiecznej odległości przy mijaniu.
- Obecnie chodniki w Warszawie nie pozostawiają często pieszym nawet przepisowych 1,5 metra, nie mówiąc o możliwości utrzymania dystansu dwóch metrów między przechodniami. To presja psychiczna dla osób, zwłaszcza starszych, którzy muszą codziennie radzić sobie z tym problemem. Często jedynym wyjściem na ominięcie tak zaparkowanego pojazdu jest jego obejście jezdnią, co zwiększa niebezpieczeństwo potrącenia przez samochód - podkreśliła radna dzielnicy Mokotów.
- Przestrzeń na chodnikach się powiększy, jeśli całkowicie usuniemy samochody na jezdnie. Postulujemy więc wprowadzenie zakazu parkowania na chodnikach oraz skośnego w celu umożliwieniu pieszym mijania się na chodniku w odległości min. dwóch metrów i parkowanie na jednym pasie jezdni w celu umożliwieniu zachowania miejsc parkingowych - dodała Łuczak.
Marcin Chlewicki natomiast poruszył temat wydanego zakazu użytkowania rowerów miejskich i zachęcił do wykorzystania rozwiązania z Berlina. - Ruch samochodów jest mniejszy, co obserwujemy zwłaszcza na rondzie Daszyńskiego, gdzie zmalał o połowę. Pogoda się poprawia i rower staje się jeszcze lepszy do przemieszczania się. Dostrzegł to Berlin, wyznaczając dodatkowe pasy rowerowe. Naszym zdaniem to świetne rozwiązanie i powinno być zastosowane również w Warszawie. Dzięki temu poprawimy bezpieczeństwo i zmniejszymy śmiertelność rowerzystów. To powinno być standardowe rozwiązanie w Warszawie. Można to zrobić za pomocą pasów czy separatorów - postulował Chlewicki.
- Dodatkowe pasy dla rowerów chcielibyśmy umieścić na kluczowych odcinkach Marszałkowskiej (od pl. Bankowego do pl. Konstytucji), al. Solidarności (od. ul. Wolskiej do ul. Marszałkowskiej), al. Niepodległości (od ul. Rakowieckiej do ul. Nowogrodzkiej), Puławskiej (od ul. Dolnej do Goworka), Alejach Jerozolimskich (od pl. Zawiszy - Most Poniatowskiego) oraz Grójeckiej (ul. Banach do pl. Zawiszy). Należy się także zastanowić nad wpuszczaniem rowerów na buspasy. Takie rozwiązania ułatwią przemieszczanie. Szczególnie ważny jest buspas na Marszałkowskiej, który mógłby utworzyć kręgosłup komunikacyjny - sprecyzował Chlewicki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.